Sjukhusvistelsen

Vi skulle vara på sjukhuset i sex- sjutiden för att Albin skulle hinna bada innan det var sovdags. När vi kommer visas vi till vårt rum och får lite information och så får Albin kompresser i blöjan för att de ska kolla en urinsticka. Han kissar men det var inte tillräckligt mycket för att sköterskan skulle få något resultat så det blir till att få en påse i blöjan istället. Men den gången blir det tillräckligt mycket i alla fall.
Vi sitter i dagrummet och väntar på att Albin ska bli trött eftersom han sov middag i bilen och vaknade vid sextiden. Runt klockan tio får Patrik försöka söva honom innan han ska gå till patient hotellet. Men Patrik går innan Albin somnar. Albin somnar sedan ca elva och sover skapligt hela natten. Men jag har en fruktansvärd natt. Jag vaknar av rumskamrater som går på toa, helikoptrar utanför fönstret, bebisar som skriker, det är för ljust i rummet mm.
Kl 7.30 blir vi "väckta" för att Albin ska hinna käka lite innan han ska fasta fram till operationsdags som är beräknat till runt kl 12. Albin får bara äta flytande utan bitar så han får en yoghurt som han smaskar i sig med god aptit och så lite äppeljuice på det. Sedan är han nöjd och glad!
Kl 8.30 är det dags för narkosbedömning och sedan följer en lång väntan. Albin har i alla fall roligt med leksakerna som finns där. Dags för bad runt elva och sedan får Albin en Piggelin. Albin gosar lite med pappa och somnar efter det. Sedan sover han hela vägen fram till sövning. Jag lämnar Patrik och Albin ensamma vid sövningsdags för att jag känner att jag skulle göra mer skada än nytta där.
Vi går och handlar lite på apoteket och tar en fika medan vi väntar på att de ska ringa från uppvaket. Efter ca 45 min ringer de och vi rusar dit!
När vi får träffa Albin igen så ser jag att han har blod i sin kateter och då börjar jag misstänka att man skurit upp ännu en valvel och inte gjort det man planerat att göra. Vi börjar prata med personalen om detta och de kollar då om Albin har några fastsydda katetrar men det har han inte så läkaren får komma och förklara för oss vad de gjort. Mycket riktigt har de gjort det jag trodde . Läkarna bedömde att det var bättre att ta bort den här valveln när man nu upptäckte den istället för att göra den planerade undersökningen som självklart skulle visa ett högt tryck när det finns ett uppenbart hinder. Vi får även veta att Albins urinblåsa fortfarande är stor och rymmer 1,8 liter mot normalt 0,6 l. Albin ska nu bli kallad till en anna slags undersökning som ska pågå under fyra timmar istället för det som nu var planerat. Denna undersökning ska visa ganska bra även den hur stort tryck det är och hur urinen rör sig.
Albin sov vidare i ca en timme och då tycker sköterskorna att vi ska försöka väcka honom så att vi får åka upp till avdelningen igen. Vi försöker och försöker men han sover vidare.
När personalen från vår avdelning kommer för att hämta oss så vaknar Albin så äntligen. Då ska han direkt upp till mig och försöker resa sig upp helt groggy.
Albin håller sig vaken en liten stund och dricker pyttelite och sedan somnar han igen. Han sov till strax efter åtta. Då får han festis och lite gröt.
Vi får sitta i dagrummet igen och vänta på att han ska bli trött. Albin somnar strax före elva igen och sover till 5.15. Sedan får jag ta över honom i min säng och där bökar han och sover om vartannat fram till kl 7.
Den här natten fick jag lyssna på en som snarkade också! Plus allt det andra. Men jag sov ändå lite bättre.
Vi käkar frukost i väntat på Patrik och Albin åt både gröt och macka med god aptit.
Sedan väntar vi på ronden som kommer i niotiden. De bedömer att vi får åka hem efter att katetern plockats bort och Albin har kissat utan den.
Det blir en lång väntan på kissetmen lite festis gör susen och sedan bär det av hemåt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0