Den magiska sjukan...

Igår drabbades Alice av magsjuka! Två spyor blev det och tre lösa bajsningar varav två i trosorna. Även Albin spydde lite en stund efter Alice...
Alice började tjata om mat i sextiden men fick ingen... Vid sjutiden fick hon ett halvt smörgåsrån och en timme senare ett halvt rostbröd (orostat) och det fick hon behålla. Så idag har hon fått lite frukost och tjatade ordentligt innan det blev lunch! Kokt kyckling, ris och en vattenbaserad sås fick hon. Jag vill ha mer mamma sa hon men fick inget.
Albin fick ju hoppa över lunchen igår och fick lite tutte istället. Vid ca halv sju hade han ju inte spytt något mer så jag tror egentligen inte att han hade magsjuka, men konstigt ändå. Var ju jättelängesedan som han var en spybabby...Han fick i alla fall en mindre portion mat då vid halv sju och det gick bra och välling på kvällen. Inga mer spyor i alla fall!
Det är så tråkigt med magsjuka, man blir ju så isolerad. Pontus och Wilma var duktiga och var ute och lekte en hel del igår! Bra det så de inte blir smittade så lätt! Men idag verkar de inte ta sig för med något...
Mycket tvätt blir det också och mycket matlagning i och med skonkost till vissa familjemedlemmar!
Jag älskar egentligen att laga mat men inte sådan tråkig mat!
Är egentligen taggad på att pröva på en hel del ny mat! Vi får se hur det blir med det lite längre fram... Har ju bara kräsmagar i familjen också...

Apropå mat så har jag ett jättebra tips till föräldrar med barn under ett år! Blev så glad när jag hittade tidningen Vi föräldrar Första året! I den tidningen finns det 15 vad det verkar lättlagade maträtter som jag tänkte prova på! Är det någon annan som har tips på bebismat? Mottages tacksamt!

Kommentarer
Postat av: Karin

Hur gammal e han nu??

Från att mina va 8 mån så lagade ja inget speciellt till dom alls.. Ja bara lät bli att salta maten vid tillagning å så fick alla större salta själva vid bordet :-)

Behövdes d så mosade/skar/mixade ja till d till lämplig liten koncistens..

Ungarna åt som hästar av allt!! grytor, gratänger allt.. Kött som vi stekte skar ja bort en bit till ungarna å kokade istället..

Men då fick mina aldrig burkmat alls!! Å kryddat maten har ja alltid gjort åt dom så d smakade gott (till skillnad från burkarna) vitlök, chilipulver, svartpeppar å örtkryddor e mina uppfödda me.. Men självklart inte så d va starkt utan bara så d smakade gott ;-)

2011-01-08 @ 15:39:57
URL: http://karinslillavarld.blogg.se/
Postat av: Jennie

Men jag vill ha recept Karin! Jag tycker det är kul! Och oftast så äter inte Albin samtidigt som oss ändå så det spelar ju inte så stor roll om han äter samma mat... Jag är absolut inte rä´dd för kryddor på något vis och mina är också uppväxta med vitlök. Salt till Albin är jag däremot livrädd för eftersom hans njurar inte har full kapacitet. Iofs har jag ju gett honom korv men vill inte tillsätta något salt...

Väldigt trevligt att du kommenterade i alla fall!

2011-01-08 @ 16:15:44
Postat av: Jennie

Han är 10 mån!

2011-01-08 @ 16:16:56
Postat av: Karin

Hihi :-D

Men va gäller grönsaker så köp frysta å inte konserv.. Konserverna kan va saltade/sötade!!

Kan du inte göra mat till Albin av er mat å ge honom d dan efter??

Spagetti å köttfärssås, potatis +pannbiff å brunsås, grytor me kött/fisk/kyckling + ris, ja kokade vtikål (låter äckligt men blir sött) morot å potatis till nån fårm av "rotmos" å hade köttfärs till om ja inte mins fel :-)

Som grund till typ alla såser kan du ju använda beschamellsås som du smaksätter efter va d e som ska serveras (curry eller va du nu vill ha) frikadeller istället för stekta köttbullar e perfekt som plockmat :-D Morotspuren som du gör själv e UNDERBAR i jämförelse med den på burk som smakar kräks :-S

En KANON god fruktpure e som följer:

1 låda fryst mango från ICA

1-2 bananer

1-2 kiwis

Mixa allt med mangon fryst å servera!!

D va nästan så Bella inte fick nån eftersom d va sååååå gott!! Blir den lite "ful" i färgen så e d bara att frysa den så blir den fin igen ;-)

Alla fruktpureer (å grönsaks pureer åxå för den delen) e bus enkelt å göra!!

Å har du lite citrusfrukt i fruktpuren så håller den färgen bättre

2011-01-08 @ 19:24:36
URL: http://karinslillavarld.blogg.se/
Postat av: Jennie

Tack Karin, men jag vet att det går att göra puré av det mesta!

2011-01-09 @ 07:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0